ماسک نیم صورت دو فیلتر Duetta اسپاسیانی
انواع ماسکهای تنفسی

ماسکهای تنفسی بر اساس نوع کاری که انجام می دهند به دو دستۀ کلی تقسیم می شوند:

۱ . ماسکهای تصفیه هوا

۲ . ماسکهای هوارسان

از نظر کاربرد قطعاََ ماسکهای تصفیه هوا کاربرد و البته تنوع بیشتری دارند. شما به عنوان مصرف کننده جهت خرید ماسک تنفسی احتیاج به اطلاعاتی دارید تا بتوانید بهترین ماسک تنفسی را با توجه به نیازتان انتخاب کنید.

به عنوان مثال، بهترین ماسک برای آلودگی هوا، مناسب ترین ماسک برای استفاده در بیمارستان و یا بسیاری از موارد دیگر است.

سیف شو در این بلاگ سعی در ارائۀ اطلاعاتی مختصر و مفید در مورد انواع ماسکهای تصفیه هوا دارد، به امید اینکه بتواند اطلاعاتی مفید را در جهت انتخاب ماسک تنفسی به شما مشتری گرامی ارائه کند.

انواع ماسک تصفیه هوا

ماسک های تصفیه هوا به طور کلی به دو دستۀ ۱ . ماسک های فیلتر کنندۀ ذرات ۲ .ماسک های فیلترکنندۀ گاز و بخارات تقسیم می شوند.

این روزها با توجه به گسترش انواع بیماری های ویروسی و پدیدۀ آلودگی هوا، ماسکهای فیلترکنندۀ ذرات از کاربرد بیشتری برخوردارند، به همین دلیل سعی می کنیم در ابتدا، اطلاعاتی مفید و مختصر در رابطه با انواع ماسک های فیلترکنندۀ ذرات ارائه دهیم.

انواع ماسک فیلترکنندۀ ذرات از نظر ظاهر

از نظر شکل ظاهر، ماسکهای فیلترکنندۀ ذرات شامل موارد زیر می باشد:

۱ . ماسک پزشکی :

ماسک پزشکی سه لایه
ماسک پزشکی سه لایه

۲ . ماسکهای کاغذی و نمدی بدون سوپاپ :

ماسک نمدی آسان مدل DM 2000
ماسک نمدی آسان

۳ . ماسکهای سوپاپدار :

ماسک FFP3 8636 طوسی اسکای
ماسک FFP3 8636

۴ . ماسکهای فیلتردار با فیلتر جداشونده :

ماسک دو فیلتر اخوان
ماسک دو فیلتر اخوان

در ادامه به توضیح هر کدام از ماسکهای فوق می پردازیم

۱ . ماسکهای پزشکی :

ماسکهای پزشکی معمولاََ جهت جلوگیری از ورود ذرات معلق و قطرات عفونی بزرگ موجود در هوا به دهان و بالعکس مورد استفاده قرار می گیرند.

ضعف اصلی ماسک پزشکی عدم فیکس شدن کامل بر روی صورت است که سبب می شود ماسک پزشکی نتواند محافظت کاملی را در برابر ذرات، علی الخصوص ذرات ریز عفونی انجام دهد.

۲ . ماسکهای نمدی و کاغذی بدون سوپاپ :

انواع ماسک نمدی و کاغذی بدون سوپاپ معمولاََ جهت فیلتر کردن ذرات بزرگ مثل گرد و غبار مورد استفاده قرار می گیرند، البته انواعی از ماسک های بدون سوپاپ هستند که طبق استانداردهای بین المللی طراحی و تولید شده اند و می توانند ذرات کوچکتر را نیز فیلتر کنند. در ادامۀ همین بلاگ مطالبی را در خصوص استانداردهای ماسکهای تنفسی، مطرح خواهیم کرد.

۳ . ماسکهای سوپاپدار :

جهت خروج رطوبت ناشی از تنفس، یک عدد سوپاپ در ماسک تعبیه می شود. برای اینکه بتواند به صورت یکطرفه عمل کند، لایه سیلیکونی موجود در سوپاپ از ورود هوا به فضای داخل ماسک از طریق سوپاپ جلوگیری کرده و به جای آن تمام سطح ماسک به صورت فیلتر عمل کرده و هوا از آن وارد ماسک می شود و هنگام بازدم راه را برای خروج هوای مرطوب باز می کند.

۴ . ماسکهای فیلتردار با فیلتر جداشونده :

ماسکهای فیلتردار به دو نوع ماسکهای تمام صورت و ماسکهای نیم صورت تقسیم می شوند که هر کدام می توانند دارای یک و یا دو فیلتر باشند. با توجه به این دسته بندی ماسکهای فیلتردار به صورت زیر می باشد

۱ . ماسک های تمام صورت تک فیلتر :

ماسک تمام صورت TR2002 لاستیکی اسپاسیانی
ماسک تمام صورت TR2002 لاستیکی اسپاسیانی

۲ . ماسکهای تمام صورت دو فیلتر :

آداپتور تبدیل ماسک تک فیلتر به دو فیلتر اسپاسیانی
ماسک تمام صورت دو فیلتر

۳ . ماسکهای نیم صورت تک فیلتر :

ماسک تک فیلتر (کربن اکتیو) اخوان
ماسک تک فیلتر (کربن اکتیو) اخوان

۴ . ماسکهای نیم صورت دو فیلتر :

ماسک نیم صورت دو فیلتر Duetta اسپاسیانی
ماسک نیم صورت دو فیلتر Duetta اسپاسیانی

نوع فیلتر ماسکهای فیلتردار با توجه به نوع آلاینده ای که باید مهار شود انتخاب می شود. در اینجا با توجه به اینکه در مورد ماسکهای فیلترکنندۀ ذرات صحبت می کنیم، باید از فیلتر ذره و باکتری برای انواع ماسک فیلتردار استفاده شود.

کارتریج ذره و باکتری p3 اسپاسیانی
کارتریج ذره و باکتری p3 اسپاسیانی

با توجه به حساسیت و اهمیت ماسک فیلتردار و ارتباط مستقیم آن با جان انسانها، انتخاب اشتباه و یا استفاده از انواع غیر استاندارد ماسک فیلتردار می تواند تهدیدی جدی برای مصرف کننده ایجاد کند.

به همین دلیل فروشگاه سیف شو فقط برند اسپاسیانی را به عنوان برندی مطمئن و بین المللی معرفی می کند که همۀ استانداردهای بین المللی را داراست. انواع فیلترهای ذره و باکتری و فیلترهای شیمیایی و ماسکهای نیم صورت و تمام صورت اسپاسیانی که در ایران موجود می باشد را می توانید در فروشگاه سیف شو همراه با مشخصات کامل و قیمت فروش مشاهده نمائید.

راهنمای خرید ماسک :

برای خرید ماسک متناسب با نیازتان احتیاج به اطلاعاتی دارید که بتوانید انتخابتان را بر مبنای آن انجام دهید.

خوشبختانه اطلاعات مربوط به ماسک مثل اندازه ذرات و درصد فیلترینگ بر روی ماسکهای استاندارد موجود در بازار درج شده است.

برای استفاده و راهنمایی گرفتن از این اطلاعات در انتخاب ماسک متناسب با نیازتان، احتیاج به شناخت استانداردهای بین المللی است تا بتوان از اطلاعات درج شده روی ماسکها بر مبنای این استانداردها استفاده نمود.

عبارت FFP درج شده بر روی ماسک به چه معناست؟

بر اساس استاندارد اروپایی EN149 که معمولاََ بر روی ماسکهای باکیفیت درج شده است، FFP مخفف عبارت Filtering Face Piece بوده و هرچقدر عدد بعد از FFP بیشتر باشد قدرت فیلترینگ ماسک نیز بالاتر است.

بر اساس استاندارد EN149 :

ماسک FFP1 : توان فیلتر ذرات بالای ۵ میکرون را به میزان ۸۰ درصد داراست.

ماسک FFP2 : توان فیلتر ذرات بین ۲/۵ تا ۵ میکرون را به میزان ۹۴ درصد داراست.

ماسک FFP3 : توان فیلتر ذرات کوچکتر از ۲ میکرون را به میزان ۹۸ درصد داراست.

بهترین ماسک جهت مقابله با ویروس و باکتری یا بهترین ماسک جهت استفاده در آلودگی هوا :

بر اساس استاندارد EN149 بهترین گزینه جهت استفاده در آلودگی هوا و مقابله با ویروس و باکتری در زمان شیوع بیماری و در محیطهای درمانی ماسک FFP3 می باشد.

ماسک N95 چیست؟

حتماََ در هنگام انتخاب و خرید ماسک با عبارت N95 مواجه شده اید. امّا معنای N95 چیست؟

بر اساس استاندارد انستیتوی ملّی بهداشت و ایمنی کار آمریکا ( NIOSH ) ، ماسک N95 به ماسکی گفته می شود که توانایی فیلتر ذرات غیر روغنی را به میزان ۹۵ درصد داراست.

به همین ترتیب ماسک N99 توانایی فیلتر ذرات غیر روغنی به میزان ۹۹ درصد را داراست.

حرف N در N95 نشان دهندۀ این مورد است که ماسک مورد نظر توانایی فیلتر ذرات روغنی را ندارد.

ماسکهایی که توانایی فیلتر ذرات روغنی را دارند حرف R و یا P بر روی آنها درج شده است. به طور مثال ماسک R95 توانایی فیلتر ذرات روغنی به میزان ۹۵ درصد را داراست.

چطور بفهمیم یک ماسک قابلیت چند بار استفاده را دارد؟

جهت نشان دادن یکبار مصرف بودن یک ماسک از مخفف NR استفاده می شود. به طور مثال ماسک N95 NR ماسکی یکبار مصرف است که توانایی فیلتر ذرات غیر روغنی را تا میزان ۹۵ درصد داراست. اما اگر مخفف R به تنهایی و بدون N روی ماسک درج شده باشد نشان دهندۀ این موضوع است که این ماسک قابلیت استفادۀ مجدد را داراست.

چطور متوجه شویم که زمان تعویض ماسک فرا رسیده است؟

به طور کلی انواع ماسکهای سوپاپدار، طول عمر متوسطی در حدود ۸ ساعت دارند. امّا قبل از ۸ ساعت نیز اگر تغییر شکل در فرم کاسه ای ماسک مشاهده نمودید به طوری که به صورت کامل روی صورت فیکس نشود یا اگر سطح ماسک که در حقیقت همان فیلتر ماسک است، کثیف و آلوده شده باشد و همچنین اگر شما کمترین بوی مواد شیمیایی و یا دود را از محیط بیرون استشمام می کنید وقت تعویض ماسکتان فرا رسیده است.

متوسط عمر ماسکهای پزشکی از ماسکهای سوپاپدار کمتر و در حدود دو ساعت می باشد. اگر در مدت زمان کمتر از دو ساعت، ماسک پزشکی مرطوب شده و یا دچار سوراخ و یا زدگی شود، باید تعویض گردد.

در رابطه با ماسکهای فیلتردار با فیلتر جداشونده باید گفت فیلتر ذره و باکتری ( فیلتر P3 ) در اینگونه ماسکها به گونه ای عمل می کند که اگر شما احساس می کنید هنگام استفاده از ماسک فیلتردار، تنفس برایتان سخت شده است دقیقاََ مثل فیلتر P3 اسپاسیانی که همراه ماسک نیم صورت DOU و DUETTA قابل استفاده است و گزینۀ بسیار مناسبی جهت استفاده در محیطهای بیمارستانی برای مهارکردن ذرات میکروسکوپی مثل ویروسها و باکتری ها می باشد.

برای آشنایی بیشتر با انواع ماسکهای تنفسی و مشاهدۀ انواع ماسکهای تنفسی در فروشگاه اینترنتی سیف شو اینجا کلیک کنید.