لباس کاروان ایران در المپیک 2020 توکیو
طراحی لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

طراحی لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

برای دیدن نمونه لباس کار بر روی کلمه لباس کار کلیک کنید .

با رونمایی از لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، یکبار دیگر شاهد بازتابهای گسترده ای از انتقاد از طراحی لباس کاروان المپیک بودیم. این طراحی حتی از طرف ورزشکاران نیز با واکنش های منفی مواجه شد.

علت اهمیت طراحی لباس المپیک

در بزرگترین رویداد ورزشی دنیا که بیش از دویست کشور از اقصی نقاط جهان در آن حضور دارند انتظار می رود تا اعضای کاروان المپیک ایران به عنوان ورزشکاران کشوری که دارای کهن ترین تمدن دنیا هستند، با ظاهری آراسته و آبرومند حاضر شوند اما در دوره های مختلف المپیک شاهد کم کاری مسئولین در این زمینه بوده ایم.

نحوۀ انتخاب طراح لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

در کشور ما کمیتۀ ملی المپیک طی یک فراخوان از طراحان و صاحبان برندهای معتبر لباس درخواست می کند تا جهت انجام طراحی و تولید لباس ورزشی اعضای کاروان المپیک ایران اعلام آمادگی کرده و طرح های خود را ارائه دهند. طی بررسی ها به مدت تقریباَ دو سال تصمیم گیری نهایی در مورد این طرح صورت می پذیرد.

طراح لباس اعضای کاروان اعزامی ایران به المپیک ۲۰۲۰ توکیو

طیق شنیده ها سرکار خانم تیمورزاده با گذراندن مراحل انتخاب، طراحی و تولید لباس رسمی بانوان المپیکی ایران را بر عهده گرفته است. ظاهراَ ایشان بعد از ارائۀ چندین طرح مختلف نهایتاَ موفق به کسب رضایت مسئولین کمیتۀ ملی المپیک شده است. در ادامه نگاهی به لباس کاروان المپیک ایران از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی تا به امروز خواهیم داشت.

لباس کاروان ایران در المپیک 2000 سیدنی
لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی
لباس کاروان ایران در المپیک 2004 آتن
لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۰۴ آتن
لباس کاروان ایران در المپیک 2008 پکن
لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن
لباس کاروان ایران در المپیک 2012 لندن
لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن
لباس کاروان ایران در المپیک 2016 ریو
لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو
لباس کاروان ایران در المپیک 2020 توکیو
لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

هزینۀ طراحی لباس کاروان ایران در المپیک توکیو

در بسیاری از موارد، برندهای معروف دنیا مثل نایکی، آدیداس،پوما و ریباک، با بستن قرارداد، طراحی و تولید لباس کاروان المپیک را بر عهده می گیرند و حتی در بسیاری از موارد به دلیل منافع سرشار تبلیغاتی که می تواند برای شرکت ها داشته باشد، مبالغی را نیز به کشورها پرداخت می کنند. اینکه به چه دلیل طراحی لباس کاروان المپیک به طراحان بزرگ دنیا سپرده نمی شود، می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد:

۱.تحریم : بسیاری از شرکت های معتبر طراحی و تولید لباس در دنیا به دلیل تحریم های موجود امکان همکاری با ایران را ندارند، بنابر این تحریم می تواند یکی از دلایل عدم همکاری کشور ما با برندهای معروف لباس در دنیا باشد.

  1. حمایت از کالای داخلی : بحث حمایت از کالای داخلی نیز به عنوان یکی از دلایل عدم همکاری کشور ما با برندهای معتبر دنیا معرفی می شود که البته نسبت به دلیل قبل، بار مثبت بیشتری دارد.

ویژگی لباس اعضای کاروان المپیک ایران

لباس اعضای کاروان ملی المپیک ایران در دو بخش لباس های رسمی و لباس های ورزشی طراحی و تولید می شود. لباس های رسمی کاروان المپیک ایران که معمولاَ شامل کت و شلوار برای آقایان و ست مقنعه و مانتو شلوار برای خانمهاست، که در رژۀ ملی المپیک مورد استفاه قرار می گیرد.در حقیقت این لباس، پوششی است که نمایندگان هر کشور در اولین نگاه، با آن خود را به دنیا معرفی می کنند، دلیل اهمیت پوشش رسمی اعضای المپیک نیز همین است، که در المپیک توکیو با واکنش های منفی زیادی مواجه شده است. لباس های ورزشی اعضای المپیک ایران که در میدان های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد، علاوه بر اهمیت داشتن در ظاهر، از نظر فنی نیز باید دارای ویژگی های خاص خود باشد. بسیاری از کشورها در طراحی ظاهر این لباس ها از طرح پرچم خود استفاده می کنند. از نظر فنی و کیفیت جنس مورد استفاده در لباس های ورزشی کاروان المپیک، بر مرغوبیت جنس و سبک بودن وزن آن توجه ویژه ای شده است.

در هر حال لباس کاروان المپیک ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با استقبال مواجه نشده و منتقدان، معتقدند که این طراحی در شأن نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در المپیک نمی باشد. البته این انتقادی است که تقریباَ در بیشتر دوره ها متوجه لباس کاروان المپیک ایران بوده است، اما راهکار عدم تکرار چنین وضعیتی در طراحی لباس اعضای کاروان ورزشی ایران چیست؟ از نظر بسیاری از منتقدان سپردن طراحی و تولید لباس های ورزشی تیم های ملی و المپیکی به برندهای معتبر دنیا مثل آدیداس، نایکی، پوما و ریباک، تا حدود زیادی این مشکل را حل می کند. اما با توجه به حضور طراحان و تولیدکنندگان توانمند و حرفه ای داخلی، که همپا با برندهای معتبر دنیا از روش های نوین طراحی استفاده می کنند، این کار با عرق ملی همخوانی ندارد. می توان با سپردن طراحی به دست متخصصان برتر داخلی از همین امروز طرح لباس کاروان المپیک ایران در دور بعدی این سری مسابقات را در معرض طراحی قرار داد. می توان این بار از جامعۀ ورزشی، اعضای تیم ملی المپیک و حتی همۀ مردم ایران در مورد طرح نظرخواهی کرد تا از تکرار این گونه طراحی ها که سبب آزرده خاطر شدن آحاد مختلف مردم ایران شده است جلوگیری شود.