الزام کارگران به پوشیدن لباس کار
الزام کارگران به پوشیدن لباس کار

الزام کارگران به پوشیدن لباس کار

آیا پوشیدن لباس کار برای کارگران امری ضروری است ؟
در این مقاله به این مورد خواهیم پرداخت .
  • هدف از خرید لباس کار
  • راحتی لباس کار
  • نیازسنجی ها
هدف کلی و غایی پوشیدن لباس کار، بالا بردن سطح ایمنی و کاهش احتمال خطرات و محافظت از بدن در برابر خطرات مختلف است . البته سالم ماندن لباس های شخصی کارگر نیز از اهداف ان است .
باید به این مولفه توجه داشته باشیم که کارگرانی که با ماشین آلات سر و کار دارند ، فرقی نمیکند ماشین آلات متحرک یا ثابت ، در معرض خطر قرار دارند و هر لحظه امکان درگیر شدن در حادثه ای برای انها اتفاق افتد ، کار در شرایط نا مساعد جوی ، وجود اشعه و نورهای مختلف و کار در محیط های بیرونی می تواند بدن را آماج خطرات قرار دهد و در اینجا اهمیت لباس کار ، که وظیفه ی حفظ ایمنی بدن را بر عهده دارد شاخص تر میگردد .
درگیر بودن کارگران با طیف گسترده ای از حالات مختلف و شرایط در محیط کار باعث میشود که به راحتی نتوان در انتخاب لباس کار تصمیم گیری کرد و مدیریت جوابگویی به این نیاز ها لازمه ی داشتن دانش و اطلاعات در زمینه های مختلف است که یکی از آنها hse یا همان ایمنی محیط کار است .
وقتی بخواهید  نیاز سنجی در خصوص لباس کار ، انجام دهید ، با چالش های مختلفی رو به رو خواهید شد، نا دیده گرفتن تک تک این چالش های منحصر بفرد در نتیجه تاثیر گذار خواهد بود .
هنگام کار در محیط های بسته و کار با دستگاههای سنگین و یا تجهیزات و ابزار پر خطر ، اندازه نبودن لباس و به اصطلاح گشاد بودن آن، کارگر را در خطر گیر کردن لباس به تجهیزات می اندازد و یا باعث زمین خوردن و اتفاقات دیگری میشود، کشیده شدن و گیر کردن به چرخ دنده ها و وسایل گردان نیز می تواند به کارگر آسیب برساند .
همچنین اندازه نبودن و تنگ و گشاد بودن لباس کار می تواند دامنه حرکتی کارگر را کاهش داده و باعث کاهش راندمان وی می گردیده و احیانا درصد آسیب دیدگی وی را بالاتر می برد .
همچنین واحد های تولیدی در هنگام خرید لباس کار به این مورد توجه نمیکنند که باید لباس را بر اساس اندازه ی کارگران دوخته شود ، و سعی می کنند با خرید عمده لباس کار در یک اندازه ی خاص قیمت تمام شده ی کالای خریداری شده را کاهش دهند که این کار فی نفسه شاید به نفع سازمان باشد ، اما قطعا کار درستی نیست ، چرا که در یک شرکت تمامی افراد در یک سایز و اندازه نیستند که بخواهیم بر اساس یک مدل برای انها لباس خریداری کنیم .
همچنین فرض کنید در فصل زمستان ، کارگری بخواهد تعدادی لباس از زیر لباس کار بر تن کند ، پس در هنگام خرید لباس کار زمستانه باید به این نکات نیز توجه نمایید ، در غیر اینصورت نتیجه ای جز نقض استانداردهای ایمنی و قوانین مربوط به بیمه و بهداشت کار نخواهد داشت .
الزام کارگران به پوشیدن لباس کار
الزام کارگران به پوشیدن لباس کار
راحتی لباس کار
وقتی میخواهید لباس کاری تهیه کنید و یا به صورت سفارش دوزی لباس کار آن را به تولیدی لباس کار سفارش دهید ، باید راحتی آن از اولیت های شما باشد ، چرا که در صورت راحت نبودن لباس کار ، کارگر از پوشیدن آن سر باز  خواهد زد .
بررسی نکات ایمنی
مولفه ی مهم دیگر بررسی نکات ایمنی و شرایط محیط کاری برای کارگر است، به یاد داشته باشید، در هر محیط کاری، ایمنی کارکنان باید در اولویت باشد. سرمایه‌ گذاری روی لباس‌ های مناسب برای سلامتی و انتخاب لباس‌ کار باکیفیت برای ایمنی بهتر و آرامش خاطر، همیشه سودمند است. همچنین می توانید مقالات مختلفی را در مجله سیف شو مطالعه نمایید .